Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στις 31/03/2019 στο Δημαρχείο Καισαριανής, στο πλαίσιο της εκδήλωσης της Συνεργασίας Πολιτών Καισαριανής “Συζητάμε για τα σχολεία της γειτονιάς μας”
Αγαπητές φίλες, Αγαπητοί φίλοι
Σας καλωσορίζω στην σημερινή μας εκδήλωση που έχει ως θέμα ένα ζήτημα που αποτελεί προτεραιότητα για μας: τα σχολεία της γειτονιάς μας.
Είναι η τρίτη εκδήλωση που διοργανώνουμε ως Συνεργασία Πολιτών Καισαριανής και στην οποία θέτουμε ζητήματα που αφορούν την τοπική κοινωνία. Ξεκινήσαμε τον Δεκέμβρη ανοίγοντας τη συζήτηση. Θέσαμε σε δημόσιο διάλογο τους προγραμματικούς μας άξονες. Συζητήσαμε με τα μέλη μας, τους φορείς και τους πολίτες. Και απόσταγμα αυτών των συζητήσεων ήταν το ενημερωτικό φυλλάδιο που μοιράσαμε και συνεχίζουμε να μοιράζουμε, στο οποίο αποτυπώνονται οι άξονες και οι προτάσεις πάνω στους οποίους κινείται το σχέδιό μας για το σήμερα και το αύριο της πόλης.
Πριν δύο εβδομάδες είχαμε την εκδήλωση για τις νέες τεχνολογίες και την τοπική αυτοδιοίκηση, θέλοντας να παρουσιάσουμε τον τρόπο με τον οποίο η Καισαριανή μπορεί να γίνει ―και θα γίνει!― μια σύγχρονη, έξυπνη και δημοκρατική πόλη αξιοποιώντας τις τεχνολογίες της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών.
Σήμερα θα μιλήσουμε για τα σχολεία. Το επόμενο διάστημα έχουμε ήδη προγραμματίσει μια μεγάλη εκδήλωση όπου θα μιλήσουμε για την καθημερινότητα στην πόλη.
Θα ακολουθήσουν βέβαια και άλλες θεματικές εκδηλώσεις διότι θέλουμε ο διάλογος και η επαφή μας με τους πολίτες να είναι διαρκής. Και αυτό, φίλες και φίλοι, το κάνουμε επειδή η Συνεργασία Πολιτών Καισαριανής είναι η παράταξη που οι πολίτες τής έχουν εμπιστευτεί επανειλημμένα τη διοίκηση της πόλης. Είναι η παράταξη όπου κάθε μικρό ή μεγάλο έργο στην πόλη φέρει τη σφραγίδα της. Έχουμε λοιπόν συναίσθηση της ευθύνης να παρουσιάσουμε στον κόσμο τις προτάσεις και το σχέδιό μας. Δεν είμαστε μια παράταξη που δημιουργήθηκε χθες ή προχθες επειδή κάποιος θέλει να γίνει Δήμαρχος για δικούς του λόγους. Εμείς έχουμε ρίζες στην Καισαριανή, είμαστε ένα συλλογικό υποκείμενο γειωμένο στην πόλη. Γι’ αυτό κατεβαίνουμε στην κοινωνία και θέτουμε προς κρίση και κριτική το πρόγραμμά μας. Εμείς δεν πρόκειται να μπούμε σε παζάρια με παράγοντες και παραγοντίσκους του τοπικού βίου, ούτε ψαρεύουμε σε θολά νερά για να κοροϊδέψουμε τους πολίτες. Εμείς ανοιγόμαστε στην κοινωνία, είμαστε κυριολεκτικά κάθε μέρα στους δρόμους της πόλης, και αυτό το άνοιγμα αποτυπώνεται ξεκάθαρα και στο ψηφοδέλτιό μας το οποίο αποτελείται από πρόσωπα που προέρχονται από όλο το φάσμα του προοδευτικού, δημοκρατικού και αριστερού χώρου. Διότι η Συνεργασία Πολιτών Καισαριανής με την παρουσία της και τις θέσεις έχει κερδίσει τον δημόσιο διάλογο. Και γι’ αυτό αισιοδοξούμε ότι όλες και όλοι μαζί θα γράψουμε την επόμενη σελίδα για την Καισαριανή, ότι θα κερδίσουμε τις προσεχείς δημοτικές εκλογές.
Φίλες και Φίλοι,
Για τη ΣΠΚ η έννοια της εκπαίδευσης είναι άρρηκτα συνυφασμένη με την ανάγκη των νέων ανθρώπων αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας για γνώση και μόρφωση ως δικαιώματα που πρέπει να χαρακτηρίζουν κάθε σύγχρονη, δημοκρατική κοινωνία.
Ιδιαίτερα στην εποχή μας, μια εποχή μεγάλων τεχνολογικών αλλά και οικονομικών ανατροπών, η γνώση μπορεί να γίνει εργαλείο κοινωνικής συνοχής και μείωσης των ανισοτήτων. Μια αναγκαία δηλαδή συνθήκη για την οποιαδήποτε θετική και προοδευτική εξέλιξη. Μια συνθήκη που υπερασπίζεται τα θεμελιώδη δικαιώματα των νέων ανθρώπων.
Εμείς, ως μια παράταξη δημοκρατική, προοδευτική και ανοιχτή στο νέο έχουμε πλήρη επίγνωση αυτής της αναγκαιότητας. Και δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στην εκπαίδευση στην πόλης μας. Πιστεύουμε πως αυτό είναι ένα κρίσιμο ζήτημα και αίτημα των καιρών. Είναι ένα ζήτημα που αφορά το σύνολο της τοπικής κοινωνίας. Μαθητές και μαθήτριες, δασκάλους, γονείς, αλλά και κάθε δημοκρατικό και ευαισθητοποιημένο πολίτη. Είναι στο επίκεντρο της προσοχής μας και γι’ αυτό ανοίγουμε τον διάλογο.
Σχολικά γεύματα στα Δημοτικά Σχολεία
Αρχίζοντας από τα Δημοτικά Σχολεία, υπάρχει το πρόγραμμα για τα Σχολικά Γεύματα του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικών Ασφαλίσεων & Κοινωνικης Αλληλεγγύης. Το πρόγραμμα των Σχολικών Γευμάτων εφαρμόζεται σήμερα σε περισσότερα από 950 σχολεία και οφελούνται από αυτό πάνω από 150.000 μαθητές και μαθήτριες σε όλη τη χώρα. Και τις 5 εκπαιδευτικές μέρες της εβδομάδας τα παιδιά τρέφονται με γεύματα που σχεδιάζονται από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρασκευάζονται από επιλεγμένο προμηθευτή που διαθέτει τα απαιτούμενα συστήματα υγιεινής και σύμφωνα με αυστηρές προδιαγραφές. Είναι υψηλής διατροφικής αξίας και καλύπτουν τις διατροφικές ανάγκες των παιδιών στα πλαίσια της υγιεινής μεσογειακής διατροφής.
Για μας τα Σχολικά γεύματα είναι πολύ σημαντικά διότι όχι μόνο ελαφρύνεται ο προϋπολογισμός εκατοντάδων οικογενειών της πόλης μας, αλλά επεδή ενισχύεται η αλληλεγγύη και η συντροφικότητα μέσα στη μαθητική κοινότητα. Επειδή μειώνεται η κοινωνική ανισότητα και ο κοινωνικός αποκλεισμός που παράγουν οι οικονομικές ανισότητες μεταξύ των οικογενειών. Θεωρούμε ότι πρόκειται για μια πολύ σημαντική προσθήκη στην καθημερινότητα του Σχολείου αλλά και της οικογένειας, και γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να ενταχθούν τα Δημοτικά μας Σχολεία στο πρόγραμμα αυτό.
Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ)
Το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών είναι μία δομή που χρηματοδοτεί η Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης στα πλαίσια του προγράμματος «ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ». Τα ΚΔΑΠ φιλοξενούνται στις σχολικές μονάδες και στις δραστηριότητές τους μπορούν να συμμετέχουν παιδιά από 5 ως 12 ετών. Λειτουργούν αφού έχει ολοκληρωθεί το σχολικό ωράριο, ενώ τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και το Καλοκαίρι λειτουργούν πρωινά τμήματα. Πρόκειται για χώρους δημιουργίας, χαράς και διασκέδασης όπου το παιδί λαμβάνει μέρος σε ποιοτικές και δημιουργικές δραστηριότητες, ατομικές ή ομαδικές.
Ουσιαστικά τα ΚΔΑΠ συμβάλλουν στο να έχουν τα παιδιά δημιουργικό ελεύθερο χρόνο. Όλοι και όλες γνωρίζουμε ότι τα παιδιά συχνά είναι κολλημένα μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή και παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, είναι συνέχεια με ένα κινητό ή ένα τάμπλετ και μπαίνουν στο facebook, και ούτω καθεξής, με τους γονείς να είναι πολλές φορές ανήμποροι να αντιδράσουν, με συνέπεια το παιδί να εθίζεται στα video games και στον εικονικό κόσμο των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης ξεκολλάνε τα παιδιά από την οθόνη και είναι μία χείρα βοηθείας προς τους εργαζόμενους γονείς που μοχθούν και εργάζονται για να συντηρήσουν την οικογένειά τους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σήμερα υπάρχουν πολύ περισσότερες μονογονεϊκές οικογένειες ή οικογένειες που οι γονείς εργάζονται τα απογεύματα και δεν μπορούν να βρίσκονται μαζί με το παιδί στον ελεύθερό του χρόνο.
Στα ΚΔΑΠ, λοιπόν, τα παιδιά κάνουν νέες φιλίες, ενισχύεται η κοινωνικοποίησή τους, εξελίσσουν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους μέσα από τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν, γίνονται δημιουργικά. Ενδεικτικά, κάποιες από τις δραστηριότητες που προσφέρει ένα ΚΔΑΠ είναι οι εξής: καλλιτεχνικά εργαστήρια, κατασκευές και κουκλοθέατρο, μουσικοκινητική αγωγή, μοντέρνος χορός, γυμναστική, θεατρικό παιχνίδι, ρομποτική, εργαστήρια πληροφορικής και πολλά άλλα όπως μπορείτε να δείτε στην καρτέλα. Επίσης, το προσωπικό των ΚΔΑΠ αποτελείται από πτυχιούχους εκπαιδευτικούς των εξής ειδικοτήτων:
- Καθηγητές εικαστικών
- Θεατρολόγους
- Μουσικούς
- Καθηγητές Φυσικής Αγωγής
- Καθηγητές Χορού
- Μουσικοπαιδαγωγούς
- Γυμναστές
- Καθηγητές Μουσικοκινητικής
- Κοινωνικούς λειτουργούς
- Φυσικοθεραπευτές
Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης για ΑμεΑ
Είναι πολύ σημαντικό ότι στα ΚΔΑΠ μπορούν να συμμετέχουν και άτομα με αναπηρία χωρίς όριο ηλικίας. Το γεγονός αυτό καθιστά τη λειτουργία ενός ΚΔΑΠ για ΑμεΑ συμπληρωματική προς το Κέντρο Συμβουλευτικής και Απασχόλησης ΑμεΑ του Δήμου, στο οποίο δυνατότητα συμμετοχής έχουν μόνο ενήλικοι.
Μιας και αναφέρθηκα στο Κέντρο Συμβουλευτικής του Δήμου, θα ήθελα να μου επιτρέψετε να κάνω μια παρένθεση. Το Κέντρο Συμβουλευτικής δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1990 από την παράταξή μας. Σήμερα έχει κλείσει έναν κύκλο και δυσκολεύεται να ανοίξει έναν καινούργιο. Υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού ενώ όλο και λιγότερα παιδιά συμμετέχουν στα μαθήματα και στις δράσεις του Κέντρου. Η σημερινή Δημοτική Αρχή μετακίνησε δύο υπαλλήλους από το Πολιτιστικό Κέντρο αλλά αυτό δεν αρκεί, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες όλων των εργαζόμενων.
Για μας τα άτομα με αναπηρία όλων των κατηγοριών αποτελούν προτεραιότητα. Διότι μια κοινωνία θεωρείται πολιτισμένη μόνο αν μπορεί να διασφαλίσει τα δικαιώματα πολιτών που δεν μπορούν να τα διεκδικήσουν μόνοι τους.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στη πόλη μας έχουμε και το πρώτο σχολείο Ειδικής Αγωγής το «Ρόζα Ιμβριώτη», ένα σχολείο πρότυπο και με μεγάλη ιστορία. Θα συνεχίσουμε να είμαστε δίπλα του, να το αναδεικνύουμε και να στηρίζουμε κάθε δράση του. Είναι απαράδεκτο άλλωστε, το 2019 να ακούγεται από το στόμα της δημοτικής αρχής ο χαρακτηρισμός «ανώμαλο» γι’αυτό το ιστορικό σχολείο.
Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας
Έναν ακόμα εκπαιδευτικό θεσμό που επιδιώκουμε να φέρουμε στην Καισαριανή είναι το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ένα δωρεάν, δημόσιο σχολείο εκπαίδευσης που απευθύνεται σε πολίτες άνω των 18 ετών που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, και τους δίνει τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους ώστε να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου.
Ο στόχος εδώ είναι να ξανασυνδεθούν αυτοί οι πολίτες με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, τη διαμόρφωση θετικής στάσης προς τη μάθηση, την απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά και να αποκτήσουν καλύτερες προοπτικές στην αγορά εργασίας.
Μία από τις καινοτομίες του ΣΔΕ είναι οι συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχει ένας Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και ένας Σύμβουλος Ψυχολόγος. Μαζί με την απόκτηση βασικών προσόντων και την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση των νέων τεχνολογιών, την εκμάθηση ξένης γλώσσας, και τη συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού, που βελτιώνουν τις δυνατότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Θεωρούμε ότι τα ΣΔΕ είναι ένας πρωτοποριακός θεσμός που συμβάλλει και αυτός με τη σειρά του στη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και δίνει την ευκαιρία σε παιδιά που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σχολείο προκειμένου να εργαστούν, να διεκδικήσουν ως ενήλικες πια ένα καλύτερο μέλλον.
Ανακύκλωση στα σχολεία
Φίλες και Φίλοι, ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε τα επόμενα χρόνια είναι η διαχείριση των απορριμμάτων και πιο συγκεκριμένα η ανακύκλωση. Όπως γνωρίζετε, η χωματερή της Φυλής έχει χτυπήσει κόκκινο και σύντομα θα σταματήσει να δέχεται τον όγκο των απορριμμάτων που δέχεται μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει άμεσα να περάσουμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο διαχείρισης. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει όμως την ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας. Και για μας σε αυτό το κομμάτι, θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο η οργανωμένη σχολική κοινότητα.
Θεωρούμε ότι οι μεγάλες αλλαγές στην κουλτούρα, στη νοοτροπία μας, οφείλουν να έχουν στο επίκεντρο τους τούς μαθητές και τις μαθήτριες αυτής της πόλης, τους γονείς αλλά και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον, και βέβαια το εκπαιδευτικό προσωπικό. Εμείς δεν βλέπουμε τα σχολεία ως κλειστές, εσωστρεφείς μονάδες αλλά ως χώρους από τους οποίους μπορούν να ξεκινήσουν οι μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η κοινωνία μας. Η ανακύκλωση θα γίνει λοιπόν κομμάτι της καθημερινότητας των σχολείων. Η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, η ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον είναι πράγματα που πρέπει να αναπτύσσονται μέσα στο σχολείο, στους μαθητές και στις μαθήτριες, στους αυριανούς πολίτες αυτής της χώρας: Μέσα από τη βιωματική μάθηση, τις δραστηριότητες και την ενημέρωση. Μέσα από τη διοργάνωση πρωταθλημάτων, όπως αυτά που γίνονται για παράδειγμα στο Δήμο Βύρωνα αλλά και σε πολλούς άλλους Δήμους. Ειδικά στην Καισαριανή που συνορεύει με τον Υμηττό, που το 80% της πόλης αποτελείται από περιαστικό πράσινο και δάσος, είναι απορίας άξιον πώς δεν είμαστε πρωτοπόροι στην οικολογία, πώς δεν δίνουμε στο περιβάλλον και στη φύση την πρέπουσα προσοχή και αξία. Σε αυτό το μεγάλο στοίχημα που πρέπει λοιπόν να κερδίσει ο Δήμος μας τα επόμενα χρόνια, τα σχολεία έχουν να διαδραματίσουν τον δικό τους ιδιαίτερο ρόλο και νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε.
Οικολογικά Σχολεία
Μιας και αναφέρθηκα στην ανακύκλωση θα ήθελα να πω και δυο λόγια μόνο για τις κτιριακές υποδομές, έχουμε εδώ μαζί μας τον ειδικό οπότε μόνο δυο λόγια θα πω. Θα θέλαμε τα σχολεία μας να γίνουν ένα ζωντανό εργαστήρι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Μέσα από παρεμβάσεις που κάνει η ΚΤΥΠ στα κελύφη των σχολείων, θα μας τα πει ο κ. Χαρωνίτης, δημιουργεί ένα περιβάλλον μέσα από το οποίο η μαθητική κοινότητα εκπαιδεύεται σε ζητήματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης. Και βέβαια, η ενεργειακή ανάβαθμιση των κτιρίων, οι μη ενεργοβόρες υποδομές, οι εναλλακτικές πηγές ηλεκτροδότησης και άλλα, μειώνουν τα κόστη με τα οποία επιβαρύνεται ο Δήμος ο οποίος όπως γνωρίζετε είναι υπεύθυνος πια για τα σχολεία, και άρα εξοικονομεί χρήματα τα οποία μπορεί να τα διαθέσει αλλού, σε άλλες δράσεις και υποδομές. Στόχος μας είναι να φτιάξουμε ασφαλή σχολεία σε όλα τα επίπεδα. Να συντηρήσουμε και να βελτιώσουμε τις υπάρχουσες δομές, να καλύψουμε τις ανάγκες των σχολείων και να φτιάξουμε χώρους όπου οι μαθητές μας και οι μαθήτριές μας θα μπορούν με ασφάλεια να παίζουν και να αθλούνται. Γνωρίζουμε ότι τα κονδύλια της κεντρικής διοίκησης δεν επαρκούν αλλά με προτεραιότητα μας την Παιδεία οφείλουμε να τα διαχειριστούμε με τον βέλτιστο τρόπο και συνεχώς να παλευούμε και να διεκδικούμε περισσότερα.
Κυκλοφοριακή αγωγή
Μαζί με την ανακύκλωση θα ήθελα να βάλω και ένα άλλο ζήτημα που δεν αφορά αυστηρά τα σχολεία αλλά θεωρούμε ότι είναι κομβικό. Πρόκειται για την οδική συμπεριφορά, τη σχέση που αναπτύσσουν τα νέα παιδιά με την οδήγηση, το αυτοκίνητο, το μηχανάκι. Όλες και όλοι γνωρίζουμε την κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους και το πώς οδηγάμε, βλέπετε και εδώ στην Καισαριανή καθημερινά τη νοοτροπία μας.
Υπάρχει μέσα στο Σκοπευτήριο ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, το οποίο έφτιαξε η παράταξή μας όταν ήμασταν δημοτική αρχή, επί δημαρχίας Σπύρου Τζόκα. Ο πρώην δήμαρχος, ο κ. Καμπάκας προσπάθησε κάποια στιγμή να το ξαναλειτουργήσει, αλλά σήμερα έχει απαξιωθεί τελείως. Σκοπεύουμε να το ανακαινίσουμε και να το ξαναθέσουμε σε λειτουργία, η Περιφέρεια Αττικής έχει χρηματοδοτήσει και χρηματοδοτεί και σήμερα τέτοιες δράσεις. Νομίζω είναι ακόμα μία πρωτοβουλία που δείχνει το ενδιαφέρον μας για τις νέες και τους νέους της πόλης μας.
Ασφαλή και Δημοκρατικά σχολεία
Φίλες και Φίλοι,
Είναι δική μας ευθύνη να αφουγκραζόμαστε αυτό που συμβαίνει μέσα στο σχολείο, να μάθουμε να ακούμε τη μαθητική κοινότητα. Γι’ αυτό θα προχωρήσουμε στη δημιουργία Μαθητικού Συμβουλίου υπό την Δήμαρχο που θα απαρτίζεται από μέλη των Δεκαπενταμελών ώστε να υπάρχει άμεση επαφή και επίλυση των ζητημάτων. Επίσης, και στην ίδια λογική, θα εφαρμόσουμε για την παιδεία τον συμμετοχικό προϋπολογισμό, στην προσπάθειά μας να ενισχύσουμε τα σχολεία, ενώ θα οργανώσουμε πυρήνες πολιτιστικών δράσεων μέσα στα σχολεία και δίκτυο κατά του φασισμού με εξώστρεφες δράσεις προς όλη την κοινωνία.
Συνδημότισσες και Συνδημότες.
Ολοκληρώνω την παρέμβασή μου με το εξής. Η αντίληψή μας για τα σχολεία στην πόλη συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο σύγχρονα, ασφαλή και δημοκρατικά σχολεία.
Για μας ως Συνεργασία Πολιτών Καισαριανής, φοβισμένα παιδιά σήμερα σημαίνει ότι θα έχουμε φοβισμένους πολίτες αύριο. Και μια κοινωνία με φοβισμένους ανθρώπους δεν μπορεί να είναι μια δημοκρατική κοινωνία.
Η απάντηση λοιπόν στον σχολικό εκφοβισμό είναι το δημοκρατικό σχολείο. Η απάντηση στον κοινωνικό και φυλετικό ρατσισμό, την ομοφοβία, τη βία κατά των γυναικών είναι ένα σχολείο που αποδέχεται τη διαφορετικότητα, προάγει την αλληλοκατανόηση. Είναι το σχολείο όπου αντί να δημιουργεί καθρέφτες στους οποίους ο καθένας βλέπει το είδωλό του, ανοίγει παράθυρα και μας επιτρέπει να βλέπουμε και να αποδεχόμαστε τον άλλον, τον κάθε άλλον, όπως είναι και όπως του όρισε η μοίρα ή η τύχη να ζει.
Αυτός είναι ο στόχος μας και θα τον πετύχουμε.
Σας ευχαριστώ.